Der Bund

The federal government is a Swiss daily newspaper from the federal capital of Bern. Founded on October 1, 1850, the federal government championed the 1848 Federal Constitution came into force in Switzerland and saw itself as the voice of the new state. The newspaper had a 2011 WEMF - certified circulation of 50'231 copies. Editor in chief since the 1st of January 2007, the Lucerne journalist Artur K. Vogel. His deputy is Patrick Feuz, head of domestic department of the collar. Editor in Chief 's Beat Stähli.


The federal government is divided into four fascicles, which represent the traditional newspaper departments:

  • The first fascicle contains the " page 2 ", a daily topic page, followed by the sides of the foreign and the domestic ministries.
  • The second newspaper section contains international, national and regional business news, stock market data as well as sports coverage.
  • The third part is entitled 'Bern' and contains news from the city, the region and the canton of Bern. The last page of the third fascicle entitled "Panorama" contains mixed messages and each have a Dilbert cartoon by Scott Adams.
  • The last fascicle, called " The Little Bund" is dedicated to the culture. Here are also the current events, movies and television, as well as special pages with the topics " travel ", " digital ", " society", " knowledge " and " Photography " to find.

Saturdays appear in place of the topic page " Saturday Interview " and the weekly editorials in each case; the same day the federal government is in the magazine.

The Federation is published by the Espace Media AG, which is part of Zürich Tamedia Group since 2007. This is also the editor of the Berner Zeitung, is responsible for the publishing business: advertisers can since the introduction of the so-called Berne model - book for both titles together since January 1, 2004, only ads - a publisher, two newspapers.


The layout of the collar leans since the content of cooperation to that of the Tages-Anzeiger. Thus, in both the font family Publico is used, which will facilitate the sharing of content between the two newspapers. Likewise, both newspapers have five columns. The layouts of the Federation and the Tages-Anzeiger were designed with the goal that they " same as much as necessary and as far as possible, distinguish " itself. Dominant colors in the covenant layout are black and blue.


The Federation was founded by Solothurn bookseller Louis Jent and first appeared on October 1, 1850 in an edition of 1,000 copies. Initially, the newspaper had two editors. It was initially founded as a non-partisan newspaper along the lines of The Times, but soon hit on the side of the Liberals.

First, the federal government appeared every day, including Sundays. Between 1890 and 1967 he appeared on weekdays twice a day, after a corresponding attempt in 1869 failed because of the resistance of the readership.

As the first typesetting machine in Switzerland Thorne typesetting machine was used in the union from 1893. 1976 lead type was replaced by the phototypesetting.

In the German Empire, the federal government was prohibited from 1934 to 1945, just as the Neue Zürcher Zeitung and the National-Zeitung. The ban was adopted in response to the coverage of the so-called Rohm Putsch.

In the 90s, the NZZ Group took over the government. However, it was not possible to run the newspaper in the profit zone. Finally took Espace Media in 2004 40 % of the shares and the operational management of the NZZ, 2007, the rest of the NZZ participation. As of March 2005, the federal government was printed at the printing center of Espace Media. However, he remained editorially independent of the Berner Zeitung.

In May 2006, the federal government dissolved as a result of austerity measures on its sports desk. Then the made-up with collar journalists sports department of the local rival Berner Zeitung took over the coverage. As of 2008, examined a project group Tamedia AG, since 2007 the majority shareholder of Espace Media, various variants for the federal government. The focus was either a close cooperation with the Tages-Anzeiger or the combination with Berner Zeitung to a new regional newspaper.

The announcement sparked numerous, mostly regretful or outraged reactions. In the wake of the Bernese political consultant and author Mark Balsiger launched the committee " Save the covenant ." The committee, which is chaired by politicians from different parties and personalities from economy, science and culture, is committed to the independence of the Federation. During the first two weeks after the establishment of the Petitions Committee have joined about 7,000 people; In early 2010, the committee reported 16,500 members.

In May 2009, the Board of Directors of Tamedia AG opted for the variant, the Bund -chief Artur K. Vogel and Res Strehle, Co - Editor in Chief of the Tages-Anzeiger, had worked: the federal government is maintained as a separate title, but it will work in editorial closely together with the Tages-Anzeiger. Since October 2009, the model is in force: the federal government that involves the entire foreign reporting, parts of the inner politics, economy, sports and culture as well as side dishes from the Tages-Anzeiger. A joint Federal Palace in Bern editorial under the aegis of Confederation, led by Patrick Feuz, reported for both titles on the federal policy.

Layouts in 1950