Giacomo Antonio Perti

Giacomo Antonio Perti ( born June 6 1661 Crevalcore, † April 10, 1756 in Bologna ) was an Italian church musician and composer.

Life and work

Perti studied with his uncle Lorenzo Perti and Rocco Laurenti, and later with Petronio Franceschini and stayed afterwards in Venice, Rome and Parma. In 1690 he succeeded his uncle conductor at San Pietro and 1696 at the Basilica of San Petronio in Bologna. He also served for a long time the Accademia Filarmonica. Among his pupils were Giuseppe Torelli, Giovanni Battista Martini ( Padre Martini) and Pirro Albergati.

Perti composed masses, oratorios, passions, psalms, hymns and cantatas, besides also serenades and several operas.

Works

Operas

  • Marzio Coriolano, 1683
  • Oreste in Argo, 1685
  • L' Incoronazione di Dario, 1686
  • La Flavia 1686
  • La Rosaura, 1689
  • Dionisio Siracusano, 1689
  • Brenno in Efeso, 1690
  • L' Inganno scoperto by Vendetta, 1691
  • Il Pompeo 1691
  • Nerone fatto Cesare, 1693
  • La Forza della Virtù, 1694
  • Laodicea e Berenice, 1695
  • Penelope la casta, 1696
  • Fau sta restituita all'Impero, 1697
  • Apollo Geloso, 1698
  • Lucio Vero, 1700
  • Astianatte, 1701
  • Dionisio Re di Porto Gallo, 1707
  • Venceslao Ossia il Fraticida Innocente, 1708
  • Ginevra Principessa di Scozia, 1708
  • Regina d' Egitto Berenice, 1709
  • Demetrio, 1709
  • Rodelinda Regina de ' Longobardi, 1710
  • Un Prologo per il Courtier, 1739

Oratories

  • I due Gigli proporati nel Martyrdom of Santa Serafia e Santa Sabina, 1679
  • Abramo, 1683
  • Mosè, 1685
  • Oratorio della Passione, 1685
  • La Beata Imelde Lambertini, 1686
  • La Morte del Transito di Giusto overo il San Giuseppe, 1688
  • Agar Scacciata, 1689
  • La Passione di Cristo, 1694
  • S. Galgano, 1694
  • Cristo al Limbo, 1698
  • Gesù al Sepolcro, 1703
  • S. Giovanni, 1704
  • La Sepoltura di Cristo, 1704
  • S. Petronio, 1720
  • La Passione di Cristo, 1721
  • I Conforti di Maria Vergine, 1723
  • L' Amor Divino, 1723

Bibliography

  • Article " Giacomo Antonio Perti ," in The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed Stanley Sadie. 20 vol. London, Macmillan Publishers Ltd.. , 1980. ISBN 1-56159-174-2
  • Marcello De Angelis, Il teatro di Pratolino tra Scarlatti e Perti. Il carteggio di Giacomo Antonio Perti con il principe Ferdinando de ' Medici (1705-1710), " Nuova Rivista musicale italiana ", XXI, 1987, pp. 606-640.
  • Mario Fabbri, Nuova luce di Giacomo sull'attività fiorentina Antonio Perti, Bartolomeo Cristofori e Giorgio F. Haendel: valore storico e critico di una " Memoria " di Francesco M. Mannucci, " Chigiana », XXI, 1964, pp. 143-190.
  • Osvaldo Gambassi, L' Accademia Filarmonica di Bologna. Fondazione, Statuti e aggregazioni, Firenze, Olschki, 1992 ( " Historiae musicae cultores ," LXIII ).
  • Francesco Lora, I drammi per musica di Giacomo Antonio Perti per il teatro della Villa di medicea Pratolino ( 1700-01; 1707-10 ), Ph.D. diss. , Università di Bologna, in 2012.
  • Francesco Lora, Giacomo Antonio Perti: il lascito di un perfezionista. Aspetti della personalità per una nuova ipotesi sull'entità numerica e delle opere qualitatives in Un anno per tre Filarmonici di rango. Perti, Martini e Mozart, a cura di Piero MIOLI, Bologna, Patron, 2008, pp. 47-76.
  • Francesco Lora, Introduzione / Introduction Giacomo Antonio Perti in, integrals della musica sacra by Ferdinando de ' Medici, principe di Toscana ( Florence 1704-1709 ), edited by Francesco Lora, Bologna, Ut Orpheus, 2010-2011, 2 volumes ( " Tesori musicali emiliani », 2-3 ), I, pp. V -XVIII and II, pp. V -XVIII.
  • Francesco Lora, I Mottetti di Giacomo Antonio Perti by Ferdinando de ' Medici principe di Toscana. Ricognizione, Cronologia e critica delle fonti, tesi di laurea, Università di Bologna, aa 2005/ 06 ( comprende l' ed. Critica delle musiche ).
  • Francesco Lora, Mottetti grossi di Perti per le chiese di Bologna: una struttura con replica conclusiva del primo coro, senza " Alleluia ", " Rassegna storica crevalcorese », No. 4, December 2006, pp. 26-57.
  • Ausilia Magaudda - Danilo Costantini, Aurora Sanseverino (1669-1726) e la sua attività di committente musicale nel Regno di Napoli. Con notizie sulla inedite napoletana dei Sette Congregazione Dolori, in Giacomo Francesco Milano e il ruolo dell'aristocrazia nel patrocinio delle attività musicali secolo nel XVIII. Atti del Convegno Internazionale di Studi ( Polistena - San Giorgio Morgeto, 12-14 ottobre 1999), a cura di Gaetano Pitarresi, Reggio Calabria, Laruffa, 2001, pp. 297-415.
  • Juliane Riepe, Gli oratorii di Giacomo Antonio Perti: Cronologia Ricognizione e delle fonti, " Studi musicali ", XXII, 1993, pp. 115-232.
  • Giuseppe Vecchi, Giacomo Antonio Perti (1661-1756), Bologna, Accademia Filarmonica di Bologna | Accademia Filarmonica, 1961.
  • Carlo Vitali, Preghiera, arte e business nei Mottetti di Perti, " MI ", a XII, n 4, October / November 2002, pp. 29-30.
  • Jean Berger, The Sacred Works of Giacomo Antonio Perti, " Journal of the American Musicological Society ", XVII, 1964, pp. 370-377.
  • Rodolfo Zitellini, Introduction Giacomo Antonio Perti in, Five -voice motets for the Assumption of the Virgin Mary, edited by Rodolfo Zitellini, Madison, AR Editions, 2007 ( " Recent Researches in the Music of the Baroque Era ', 147), pp. IX -XIV.

Score

  • Sinfonia to ' L' Inganno scoperto by Vendetta ', Editor: Keith Wright & Mark Latham, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden, 1999, 20 p ISMN: M -004- 48847-8
  • Italian composer
  • Composer ( opera )
  • Composer ( church music )
  • Composer ( Baroque)
  • Kapellmeister
  • Person (Bologna)
  • Born in 1661
  • Died in 1756
  • Man
264285
de