Javier Parrado

Javier Parrado ( born May 26, 1964 in La Paz ) is a Bolivian composer.

Life

Javier Parrado studied in La Paz music at the Escuela Nacional de Música and composition with Cergio Prudencio and Alberto Villalpando at the Conservatorio Nacional de Música. Master classes he attended, among others, Edgar Alandia, Donatoni, Reinhard Febel, Coriún Aharonian, Víctor Rasgado and Graciela Paraskevaidis. Parrado has received grants from the Goethe -Institut in Berlin, from the Centro Nacional de las Artes in Mexico DF. and Centro para la Difusión de la Música Contemporánea in Madrid.

He is a member of the projects Uyaricuna, ist'asiñani, nos escucharemos and Artekorp. The project explores the diverse musical expressions that are produced in the Bolivian Andean cultures and connects them to symphonic music.

Awards

Parrado was in addition to his scholarship won several awards:

Catalog of works (selection)

  • Estaciones para flauta (1993 ) for flute
  • Sendas Lunar (1997 ) for guitar
  • Sombra y Agua ( 1997-98 ) for piano
  • Ellas y ¿ Bach? (2004 ) for violin
  • Presencia alternative (1991 ) Text by Eduardo Mitre for soprano and ensemble
  • Llamadas (1991, rev 96) for violin and marimba
  • Salto al Alba (1996 ) for guitar and flute
  • Ciclo sobre textos de Goethe (1999) for voice and piano
  • Pirqa, y brasa ceniza (2002), for 2 zampoñas, zampoña bajón and 3 flutes. audio
  • Noche CUBICA (2005 ) for violin and ensemble
  • Tanta luz que dexan (2004) for mixed choir
  • Reposada brasa (2002) for orchestra
  • Aceras líquidas y pasos lunares (2005) for orchestra
  • Alegre Prestes, homenaje al Gran Poder (2009) for wind band.

Selecting " Uyaricuna ist'asiñani, nos escucharemos " (2006):

  • Tinkus for orchestra
  • Chiriwanos for orchestra
  • Voice and orchestra ( for Enriqueta Ulloa, Emma Junaro, Los Kjarkas, Yalo Cuellar, Esther Marisol, etc )
  • Charango and Orchestra, Quena and orchestra.
  • Traditional folklore: Novia Santa Cruz, Soledad ( Implorando ) llamerada, Diabladas, Destacamento 111b.
  • Inti Yana (1994 ) for tape

Recordings

  • 2007 DVD " Uyaricuna ist'asiñani, nos escucharemos ".
  • 2003 " Pirqa, braza y ceniza ". CD Las texturas del sonido. Ensamble Antara. Madre Selva
  • 1998 " Llamadas ". CD Bolivia the unknow sounds. Javier Pinell producer. Florida State University.
  • 1997 "Salto al Alba ". CD Música para flauta y latino americana contemporánea guitarra. Gentaro Takada, guitar and Alvaro Montenegro, flute. Cantvs.

Writings

  • Los aires internacionales en el siglo XIX. Apuntes sobre la notación musical. In: Fundación del Banco Central de Bolivia, Revista Cultural. Año X - N º 43 / Noviembre - diciembre 2006
  • Mariana Alandia: El Fondo Bolivia, una mirada a nuestra historia musical bajo la óptica del repertorio de piano ". In: Temas en la crisis. Las culturas de Bolivia, 2004. Número 65 -IV - 2004
  • Mariana Aladis: A la vera del piano. In: T'inkazos, Revista de Ciencias Sociales cuatrimestral Boliviana del Programa de Investigación Estratégica de Bolivia ( pieb ). Número 14 Junio ​​2003
  • Laberinto y código Sonoros. In Ciencia y Cultura Revista de la Universidad Católica Boliviana San Pablo. Número 11 diciembre Año 2002.
  • With Carlos Seoane, Andrés Eichmann Carmen Soliz, Estela Alarcon, Sergio Sanchez: Melos Damus Vocibus, codices cantorales Platenses. PROINSA, La Paz 2000.
432391
de