Berliner Rundfunk

The Berliner Rundfunk ( BERU ) was a radio station broadcasting in the GDR. He produced the same radio program. This was primarily a political focus and informed about what is happening in the capital Berlin.

On 1 January 1992, the Berliner Rundfunk was privatized and has since been trading under the name Berliner Rundfunk 91.4.


The Berliner Rundfunk shone under the name "Radio Berlin" his first broadcast on 13 May 1945 under the control of the Soviet Military Administration in Germany (SMAD ) via the transmitter Tegel on medium wave from. This first show was for about half an hour and was produced in a building at the transmitter in Berlin- Tegel site. A few days later he moved into the house of broadcasting in Masurenallee, the seat of the former Reichs- Rundfunk -Gesellschaft in Berlin, and was renamed " Berliner Rundfunk ". Thus, the Berlin Radio was the oldest radio stations in the GDR. The Berlin radio were the first country station also newly founded Potsdam and Rostock Schwerin as well as the studio connected.

After the division of Berlin into four sectors and the advent of Western Allied troops on 1 July 1945, the House of Broadcasting was in the British sector, the transmitters were in Tegel, ie in the French sector. Already in the autumn of 1945 increased the tensions between the Western Allies and the Soviets, because they wanted to give the Berliner Rundfunk itself claimed and the other victors, no air time. As this disturbing thought, especially the preference of communist functionaries in broadcasting and censorship of non-Communist contributions. This led, among other things, establishing the RIAS as an American counterpart to the Berliner Rundfunk.

During the Berlin blockade, the situation deteriorated further: the Soviet controlled Berliner Rundfunk in the British sector was, so in the blocked by the Soviets part of the city, in turn blocked by the British. On the scale in support of the Berlin Airlift Tegel Airport the transmitter tower of the radio station's Tegel was blown up along with the under construction steel tube mast, which was to replace him for endangering air traffic by French pioneers on 16 December 1948 which in turn led to protests of the SMAD. The transmitters were subsequently re-erected in King Wusterhausen in the SBZ within 2 ½ months. From March 20, 1949 at the Berlin Radio broadcast again at full transmit power.

First director was Max Seydewitz, 1947 superseded by Heinz Schmidt. Schmidt had the priorities of the program re- set, because another transmitter, the transmitter Germany was come. On 3 October 1948 he began a new program because of a schema, " treat Berlin Affairs " the preferred and " lovers of serious music as cheerful [ ... ] are more than ever on their bill " could, while "correspond to the Germany station its name [ d] should focus on pan- German issues. "

Two months after launch, on Sunday, 8 May 1949, the program still contained large gaps:

Broadcasting House Nalepastraße

As part of the centralization in the GDR in 1952, also joined in the broadcasting sector is a change. With the wireless home Nalepastraße 18-50 in Berlin- Oberschoeneweide the GDR radio had moved to a new location. From here, all radio stations in the GDR were sent from 1952. The Berliner Rundfunk was converted in September 1952 Program Berlin I with a political focus, the station Schwerin and Weimar were assigned. The program also took over the shortwave radio station of the former Germany (DLS ).

In August 1953, the radio has been reorganized. It came back to the transmitter Germany, the Berliner Rundfunk and Radio GDR. From June 1954 to September 1955, the program of the Berliner Rundfunk Berlin was temporarily first program, in contrast to the program of Radio DDR, Berlin was the second program. The Berliner Rundfunk beamed to 1990 from his program on medium wave ( 657, 693, 999, 1170, 1431 and 1575 kHz) and FM.

Berliner wave

From February 2, 1958 at the Berlin Radio also produced a second program that was first broadcast as " Berlin Radio 2 program " and renamed in December 1959 in "Berliner Welle". This program was broadcast only in Berlin and turned especially to listeners in West Berlin. The Berlin wave presented on 14 November 1971 its transmission mode and was fused to the transmitter for Germany "Voice of the GDR."

Shows and Presenters

Among the most popular programs of the Berliner Rundfunk were " Helga's Top ( p) - musician " with the popular entertainer Helga Hahnemann, " 7-10 Sunday morning in Spreeathen " with Kalle Neumann, Peter Bosse, " Frieda and Otto" and "With Lutz and love " Lutz Jahoda. Gladly heard were the sports programs of the station as " Hey, hey, hey, sports on the Spree " with Heinz Florian Oertel. The current political news magazine show called " pulse of the time." One of the chief commentators on the Berliner Rundfunk included, among other Manfred Engelhardt.


In connection with the settlement of the East German radio broadcasting of the Berliner Rundfunk was privatized in late 1991 with effect from 1 January 1992 and renamed Berliner Rundfunk 91.4. Reason was a law or decision of the Berlin CDU-led state government, the ( the SPD feuded violently ) the SFB for the sole country radio station in Berlin made ​​.

The Berlin FM frequency 91.4 MHz was taken over by the successor station. The former GDR frequencies in other states took over regional programs of ARD.